Tender basisschool De Anjelier te Beverwijk
Wij hebben met ons team de aanbesteding, georganiseerd door schoolbestuur FEDRA, gewonnen!
RUIMTE OM TE GROEIEN
De Anjelier beweegt (steeds meer) van een traditionele onderwijssysteem naar een methodiek dat uitgaat van de intrinsieke motivatie van het kind. Van minder klassikaal naar meer groepsdoorbroken lesgeven; meer coachend dan sturend. De opdracht was hierbij: Wat voor een schoolgebouw hoort hier in de toekomst bij?
Deze nieuwe onderwijsvisie vormde de basis voor een multifunctioneel schoolgebouw waar niet alleen onderricht plaats kan vinden, maar ook overlegd kan worden, waar zelfstandig en in stilte gewerkt kan worden en plekken om samen te werken. Leerlingen kunnen binnen de verschillende ‘schillen’ vrij ontdekken en onderzoeken binnen het zichtveld van de leerkracht.
In onze visie staat de anjer of anjelier centraal en symbool voor verantwoordelijk, respectvol, betrokken, samen, persoonlijk onderwijs. De bladkernen in de bloem zijn een metafoor voor de schillen in het schoolgebouw. De ‘schillen’ bepalen de mate van autonomie, maar ook de connectie tussen leerlingen uit verschillende groepen onderling. Binnen deze schillen worden leerlingen in staat gesteld actief met de leerstof aan de slag te gaan.
De lokalen zijn rond onderwijspleinen of leerpleinen georganiseerd. Hierin is rekening gehouden met rustige en meer rumoerige plekken. Groepen van verschillende leeftijden maken gebruik van deze werkplekken, waardoor het groepsdoorbroken lesgeven midden tussen de stamgroepen plaatsvindt.
Het plan bestaat uit twee delen. Centraal tussen de oudbouw en de nieuwbouw is de hoofdentree gesitueerd. De nieuwbouw volgt de hoekverdraaiing in het stedelijk weefsel. De ruimte die hiermee ontstaat in de plattegrond wordt ingevuld door de centrale hal of aula. In de aula is een tribune trap opgenomen, die eenvoudig omgezet kan worden in een theaterzaal. Ook kan de tribune trap gebruikt worden als leerplein. Aan de aula ligt de speelzaal, die met flexibele wanden afgescheiden kan worden.
Tijdens jaarlijkse evenementen kunnen het schoolplein, de speelzaal en aula als één open ruimte aan elkaar gekoppeld worden. Boven de speelzaal bevindt zich de combinatiekas. Dit is een multifunctionele ruimte voor natuureducatie, muziek, toneel en dans, maar ook voor de kookklas. Op het aangrenzende dakterras bevinden zich de moestuinen, waardoor vers groente, fruit en kruiden zelf geplukt en gebruikt kunnen worden als ingrediënten. Mocht de school in de toekomst toch meer lokalen nodig hebben dan kunnen deze eenvoudig op het dakterras toegevoegd worden.
Met ons ontwerp hebben we een inspirerende omgeving willen creëren waar kinderen worden uitgedaagd. Deze meerwaarde bepaalt de kracht van het ontwerp en de uniciteit. Het is een gebouw waar leerkrachten graag les willen geven én kinderen graag les krijgen.
Wij kijken enorm uit naar het eindresultaat!